"גישבור בייסבול": לסיים גישור שלא צלח בהסכם תוך 60 -30 יום!

50% מהגישורים מסתיימים ללא הסדר על פי דיווחי מערכת בתי המשפט בפרויקט המה"ות (או מה שיותר נכון לדעתי לכנות מעין גישור חובה). לדעתי ניתן להפוך גישור "אבוד" שסולל דרכו לבית משפט להזדמנות פז לסיום הסכסוך עוד קודם הדיון הראשון. זאת באמצעות "גישבור בייסבול" ש"רוכב" על תוצאות הגישור "האבוד" ומוביל אותו לסיום יעיל ומוצלח! איך זה עובד? על כך במאמר החדשני שלפניכם.

גישור כן – הסדר אין!

בתקופה בה הקדשתי את מיטב זמני להליכי גישור זכור לי כי סיימתי כ – 60%-70% מהתיקים בהסדרים. למעשה מדובר בכמות נכבדה של תיקים אשר הסתיימו בלא הסדר. כמעט תמיד נותרה התחושה של "הייתי יכול לעשות את זה אבל…לא הכל תלוי בי". לעומת זאת, כאשר ייצגתי לקוחות בהליך גישור ולא צלחה הדרך להסכם התחושה היתה "ההצעה שלנו צודקת, בוודאי הרבה יותר מההצעה שלהם…הם לא מבינים וכיו"ב" – אני מאמין שגם הצד שכנגד הרגיש כך. מוכר לכם?
כמה פעמים סיימתם הליך גישור או מו"מ משפטי בלא הסדר? זאת, למרות שכל אחד מן הצדדים ועורכי הדין פעלו כדי להשיג הסדר? זה קורה כל הזמן. זה קורה גם במו"מ משפטיים. התקדמתם, הלכתם כברת דרך אך הסכם אין. כל אחד מאמין כי ההצעה שלו היא ההצעה הנכונה, או ליתר דיוק משקפת תוצאה הוגנת וסבירה יותר לסיום את הסכסוך לעומת הצד שכנגד…אבל "לטנגו צריך שניים". או אז התסכול נוחת, או רוח הלחימה שכן חוזרים לבית המשפט וזה הולך להיות ארוך, יקר ומתיש.

אז מה עושים?

בוררות "בייסבול", או בשמה הפורמלי "Last Offer Arbitration" יושמה בהצלחה בסכסוכים הנוגעים לתנאי שכר במקרים שונים. היא זכתה בזמנו לשם "בוררות בייסבול" מאחר ונוסתה לראשונה ובהצלחה לפתרון סכסוך כספי הנוגע לתנאי העסקת שחקן בייסבול ידוע בארה"ב.
היא מתאימה "כמו כפפה ליד" לסכסוכים בהם רכיב כספי עומד במרכז העניינים, פירוק שותפות, התחשבנות כספית, סיום חוזי הפצה, זכיינות וסוכנות, חוזים מסחריים רבים ועוד בהם לכל אחד מן הצדדים הערכות עסקיות ומשפטיות כיצד נכון לסיים את הסכסוך בהסדר בעת סיום מו"מ משפטי, עסקי או הליך גישור. "הצדדים מסכימים שאינם מסכימים". היא עשויה להתאים למקרים רבים בהם דרכי הצדדים צפויות להיפרד בהסדר כזה או אחר ולאו דווקא כספי גרידא.
הליך בוררות "בייסבול" מבוסס על הכרעה בין הצעות הצדדים לסיום הסכסוך ביניהם. ההצעה העדיפה, לפי שיקול דעת הבורר כהצעה אשר קרובה יותר להכרעתו בתיק, אילו היה נדרש להכריע על פי הנתונים שהובאו בפניו, תהפוך לפסק בוררות מחייב "עם שיניים". הליך מיוחד זה גורם לצדדים, בדרך כלל, לצמצמם באופן משמעותי את הפערים ביניהם על מנת לגבש הצעה משכנעת באופן יחסי להצעת הצד שכנגד. לכן, כאשר הצדדים סיימו הליך גישור ועברו תהליך "הבשלה" לבניית הסכמות, יש בבוררות בייסבול הזדמנות להשתמש בהצעות שגובשו כ"קרש קפיצה" להכרעה צודקת.
אם כל אחד מאמין שההצעה שלו קרובה יותר להכרעה צודקת בסכסוך ביניהם, כל אחד יוכל להגן על הצעתו "יותר" מאשר הצד שכנגד. אלא שהפעם, בשונה מהגישור, יש לבורר סמכות ולכן כל אחד שואף לגבש הצעה סופית משכנעת יותר מהצד שכנגד. הבורר יתן לכם הזדמנות אמת לשכנע באופן תכליתי ויעיל.
היקף הסכסוכים המתאים לכך הוא עצום וכולל עשרות ואף מאות אלפי תיקים אשר דיונים בהם בבתי משפט אורכים במקרה הטוב חודשים ארוכים ולו בשל העומס הרב במערכת ועד לשנים. "בוררות בייסבול" מחייבת את הצדדים לשים על השולחן הצעות ריאליות. פתאום הפערים אינם בשמיים כלל וכלל. הניסיון מלמד כי הליך זה מקרב את הצדדים להסכמות במקרים שונים, אפילו טרם סיומו. כך, במצבים מסוימים ניתן אפילו לשוב למגשר כאשר נראה שמאמץ נוסף שלו יוביל "לסגור את התיק" בהליך קצר ותכליתי. עבדכם הנאמן אשר מבלה ימים ולילות בניסיון לפתח הליכים חדשניים הגה את השילוב הייחודי שבין גישור ובוררות וכך נולד "גישבור בייסבול".

איך זה עובד? סיום הסכסוך אפשרי ב – 30-60 יום! ממועד סיום הגישור/מו"מ משפטי

סיימתם הליך גישור או מו"מ משפטי בלא הסכם. אחר ישיבה מקדמית, יקבעו סדרי דין קצרים ל"גישבור בייסבול" אשר ייערך בפני עבדכם הנאמן. במסגרת זו יוסכם על העברת העתק מכתבי הטענות ומספר סדרי דין יעילים. לדוגמה אישורם של כתבי הטענות בתצהיר בג"צי על פני עמוד אחד והשלמה קצרה שלהם ככל שנדרשת.
ישיבת בוררות תיקבע בהתאם ליומנים. עד 3 ימים לפני מועד הישיבה יהא על כל אחד מן הצדדים להעביר לידי הבורר את ההצעה הראויה ביותר לדעתו להכרעת הסכסוך. כמובן שהעתקים מן ההצעות יועברו לצד שכנגד יועברו רק בעת בה התקבלו הצעות 2 הצדדים במזכירות הבורר. במעמד ישיבת הבוררות יוכל כל אחד מן הצדדים להציג את הצעתו במהלך זמן מוגבל שייקבע מראש, 2 סבבים בעיקרון. הבורר יהא רשאי לשאול שאלות הבהרה והבנה על מנת להשלים את הנדרש לו ביחס להצעות הצדדים והסכסוך.
אחר סיום הישיבה תינתן הזדמנות לכל אחד מן הצדדים "לשפר" את הצעתו, אם ירצה בכך תוך 10 ימים נוספים בכתב. גם כאן ההצעות "המשופרות" יועברו רק אחר ששני הצדדים המציאו זאת לבורר.
הבורר יכריע תוך זמן קצר מהי ההצעה אשר לדעתו היתה קרובה יותר להכרעתו, אילו היה מכריע בתיק לפי שיקול דעתו הבלעדי. ניתן להסכים כי הכרעת הבורר תהא מנומקת, אם לאו. ה"הצעה הזוכה" תהא פסק הבוררות. בסכסוכים רבים ניתן "לסגור עניין" בתקופה בת 30-60 יום, תלוי מאד בצדדים שכן דחיות יכולות לשנות מלוח זמנים זה.

היתרונות

1. זמן – חיסכון עצום בזמן לעומת כל הליך משפטי חלופי;
2. עלויות – החיסכון בזמן כורך עמו חיסכון עצום בעלויות;
3. פתרון פרקטי וסיכוי לשמירת יחסים טובים – במקרים רבים המשפט מעכיר את היחסים – ב"גישבור בייסבול" "חותכים" את הסכסוך בעוד באבו, דבר שמותיר הזדמנות ליחסים סבירים בעתיד תוך פתרון פרקטי של הסכסוך.
4. צדק יחסי – איזה צדק ניתן להשיג ב – 4 שנים של ניהול סכסוך משפטי אחר ניכוי ההוצאות, משאבי הזמן והאנרגיה הרבים שהושקעו? המוטיב של צדק מתקיים בהצלחה רבה בהרבה ב"גישבור בייסבול". הכל יחסי בחיים.

ניתן לקיים "בוררות בייסבול" גם ללא הליך גישור מקדים וזאת כמובן תוך קביעת סדרי הדין המתאימים לכך.

קבוצת מגשרי "גישבור בייסבול" במשרדנו

במהלך התקופה האחרונה גיבשתי קבוצת מגשרים מוכשרים שיש בידיהם לנהל הליכי גישור ראויים במשרדי. קבוצת מגשרים זו שותפה להטעמת הקונספט של "גישבור בייסבול".
ככל שהליך הגישור הסתיים בהצלחה – אשרינו! ככל שהליך הגישור הסתיים בלא הסדר – מוסכם כי ייערך הליך "גישבור בייסבול" – היינו מעבר להליך בוררות בפניי על פי המתכונת אשר הוצגה במאמר זה. ככל שהליך הבוררות מצריך התערכות גישורית, עומד מגשר הקבוצה שטיפל בגישור קודם לכן לרשות הצדדים להשלמת הליך הגישור בהסכם. בקיצור, יש פתרון. 

ישיבת פס"ח – פתרון סכסוכים חכם

לדעתי השקת "גישבור בייסבול" הייתי ממליץ לקיים ישיבת פס"ח – פתרון סכסוכים חכם בה יפעל מנהל הישיבה עם הצדדים לגיבוש הדרך הנכונה ביותר עבורם לפתרון הסכסוך בהליך זה. קביעת סדרי הדין תיעשה בהסכם קצרה, תוך התאמת מגשר ראוי לסכסוך ומשם ב"רכבת אקספרס" ל"גישובר בייסבול".
מהיום, כל גישור אבוד הנו "קרש קפיצה" מבטיח לסיום מוצלח של הסכסוך.